Een Doeboek om kinderen op een creatieve manier bezig te houden tijdens de thuisquarantaine waarin ze op een leerzame manier worden uitgedaagd.
Quarantaine is een moeilijke situatie voor kinderen en ouders. Steeds meer nieuwsberichten kwamen voorbij waarin duidelijk werd dat ouders zogezegd een dubbele baan hadden omdat ze ook nog op de vingers moesten kijken van hun kinderen. Er heerste in sommige huishoudens een onrustige sfeer waardoor de situatie steeds problematischer werd en het moeilijk uit te houden was. Zo ook blijkt uit onderzoek dat de kinderen van generatie Z zich in deze tijden ook zeer moeilijk kunnen vermaken. Aangezien deze generatie als eerste volledig met het internet is opgegroeid, maakte dat natuurlijk een groot deel uit van hun jeugd. In plaats van buitenspelen of met vrienden afspreken, zoeken de kinderen van nu steeds meer hun vermaak op het internet. Sociale media zoals Snapchat en YouTube nemen de plaats in van tikkertje en verstoppertje en kinderen krijgen op steeds jongere leeftijd een iPhone of tablet. Dit heeft verregaande gevolgen voor de ontwikkeling van het kind. De overvloed aan informatie en de constante aanwezigheid van vermaak zorgen voor een kortere concentratieboog en daarnaast raken kinderen sneller verveeld en neemt de creativiteit af. Om een duwtje in de rug te geven aan deze kinderen moesten computerschermen en bureaustoelen over boord. De simpelheid van het 'spelen' moest weer terugkomen waarin creativiteit een grote rol speelde. Hoe kunnen we de actieve en 'ouderwetse' spelletjes koppelen aan deze nieuwe situatie? Dus als voorbeeld: 'Wat moet je doen met al het wc-papier wat je ouders hebben ingeslagen?' en 'Waar kan je allemaal een mondkapje van maken?' Maar mijn doel is voornamelijk om kinderen uit te dagen waarbij ze actief bezig zijn.
Mijn rol
Visuele identiteit
Illustratie
Fotografie
Film/editen
Boekbinden
Gebruikersonderzoek
Opdracht
St.Joost Academie Breda
Samenwerking
Eigen project